zaterdag 18 januari 2014

De tien geboden voor een gezonder en eenvoudiger leven

 

Ik heb niet zoveel met goede voornemens, want daarvan weet iedereen dat je ze toch binnen de kortste keren weer laat varen. Uit onderzoek schijnt gebleken te zijn dat meer dan 90% van de goede voornemens al verdampt zijn tegen de tijd dat het februari is.

En toch. Toch heeft het wel wat, de symboliek van een nieuw jaar met nieuwe kansen en mogelijkheden. De bezem door je leven halen, en met een frisse en kritische blik kijken naar het jaar dat voor je ligt.

In plaats van goede voornemens maken schreef ik soms rond de jaarwisseling een brief aan mijn toekomstige zelf, die exact een jaar ouder was. Ik schreef dan over mijn verwachtingen en wensen voor het komende jaar. Heel bijzonder om dat een jaar later te herlezen. Soms ook heel confronterend, dan bleken kaartenhuizen van dromen ingestort. Maar soms bleek de werkelijkheid mooier dan ik in mijn brief had durven dromen.

Dit jaar schreef ik ook zo'n brief, die opgeborgen blijft tot eind december 2014. Maar ik bezon me ook op een jaarproject. Een jaarproject om lichter te leven. Met minder kilo's op de weegschaal, een minder grote mondiale voetafdruk, minder financiële uitgaven en minder zooi om me heen. Maar juist met meer plezier, meer tijd om met een boek op de bank te kruipen en meer schijt aan wat de maatschappij van me verwacht, aan 'hoe het hoort'.

Idealiter, aan het eind van 2014:
1. Heb ik me een gezonder eetpatroon aangewend met voornamelijk biologisch, onbewerkt, suikervrij en zuivelvrij voedsel
2. Ben ik minimaal 15-20 kilo afgevallen en draag ik maat 46-48 (nu maat 50)
3. Kan ik een wandeling van minimaal 10 kilometer maken (pijnvrij en met plezier)
4. Heb ik in een jaar tijd minimaal 50 boeken gelezen
5. Heb ik minimaal 3000 euro op mijn spaarrekening staan (om een deel van mijn studieschuld af te kunnen betalen en mijn verhuizing in 2015 te kunnen financieren)
6. Heb ik een herbestemming gevonden voor minimaal 100 spullen uit mijn huis
7. Heb ik een aantal gewoonten en producten vervangen door duurzamere alternatieven
8. Heb ik als punt 8 nog een leuke uitdaging bedacht en volbracht
9. Heb ik via dit blog regelmatig verslag gedaan van mijn vorderingen (en mislukkingen) en heb ik me laten motiveren en inspireren door meelezers en medebloggers
10. Heb ik voor 2015 geen 10-puntenlijst meer nodig om mijn leven te verbeteren

Ambitieuze plannen, niet? We noemen ze dan ook maar geen 'goede voornemens', want dan zijn ze gedoemd te mislukken natuurlijk. En in plaats van ze rond Blue Monday -de deprimerendste dag van het jaar waarop mensen massaal hun goede voornemens al hebben laten varen- alweer aan de wilgen te hangen, ga ik er dan juist vol mee van start. Ik heb er zin in! Lees je mee?

12 opmerkingen:

  1. Ik lees mee. Leuk lettertype van je kop. Goed idee je 10 puntenlijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yeah!!!!! Een eerste reactie en een eerste aanmelder! Er stond vast wordverificatie aan, bedenk ik nu. Eens kijken of dat er af kan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn heel wat geboden die je jezelf oplegt. Ik heb zelf ook wat overpeinzingen over afvallen. Ik wil ze ook graag met de wereld delen en zal dit doen op mijn blog Overpeinzingen van Lehmans Sister. Blue Monday lijkt mij een uitstekende dag om hiermee te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, dat 'geboden' was een grapje. 'Plannen' klinkt beter. Als ik mezelf 'geboden' ga 'opleggen' ga ik daar binnen de kortste keren tegen in verzet en sla ik door, de andere richting op. Niet echt de weg naar succes en geluk. De uitdaging is om een soort vrijheid te ervaren in zelfbeheersing. Ofzo.

      Verwijderen
  4. Oh, wacht ik kan gewoon aan dit blog deelnemen geloof ik. Dan zet ik mijn overpeinzingen wel op dit blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga alvast meelezen. Ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Succes met je lijst. Tip van mij: doe het in kleine stapjes. Als je teveel in één keer wilt aanpassen is de kans groter dat het een mislukking wordt. Misschien kan je elke maand ergens de nadruk opleggen? Of elke week een kleine aanpassing doen. Zorg dat dingen een gewoonte worden voordat je weer iets nieuws oppakt. Ik zelf ben al een jaar of 5 bezig met soortgelijke doelen en ik weet dat ik er kom maar in kleine stapjes! Succes, ik g je volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sjouke, leuk dat je meeleest en bedankt voor je tips. Ik was inderdaad van plan om kleine, behapbare stappen te gaan zetten. Om tijdgebonden uitdagingen aan te gaan, zoals jij met je 40 dagen geen suiker. "Vanaf nu mag ik nooit meer suiker" werkt bij mij niet, maar binnen een uitdaging vind ik het leuk. En de kans is groot dat het daarna wel deels beklijft. Het afvallen en gezond (en vooral gematigd) eten worden de grootste uitdagingen met de grootste valkuilen. Op dat gebied heb ik al zoveel mislukkingen achter de rug, dat het moeilijk is daarin op mezelf te vertrouwen.
      De andere doelen geven me juist energie, want die vind ik leuk. Ik vind het heerlijk om mijn huis te strippen van onnodige spullen, vind het heerlijk om de vrijbrief te krijgen om vaker te lezen, vind het leuk om te experimenteren met baking soda en schoonmaakazijn. En ik wil zo ontzettend graag weer kunnen wandelen dat ik toch maar weer intensief ga inlaten met orthopeden en podologen. Het besparen vind ik ergens ook leuk, alhoewel ik dingen kopen soms ook heel leuk vind. Dus daar ga ik ook een vorm voor vinden waar ik zelf enthousiast van word en blijf.

      Verwijderen
  7. ik ben erg benieuwd hoe je het allemaal hebt vol gehouden.
    ik ga je lezen .. ben heel benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een lijst zeg! De helft zou ik wel mee kunnen doen. :). Succes! Ik volg je. ;)

    BeantwoordenVerwijderen