donderdag 23 januari 2014

Versoberen met chocolademousse

Ik ben gewend om meteen naar de winkel te rennen als ik ergens een gebrek aan meen te hebben. Of als ik domweg even een verzetje wil. Er zit een supermarkt pal naast mijn werk, en eentje op loopafstand van mijn huis. Op mijn boodschappenlijstje schrijf ik alleen de dingen die ik echt niet moet vergeten, en verder laat ik me inspireren door het aanbod. Af en toe waai ik dan ook nog bij een biologische winkel langs. Een boodschappenbudget heb ik niet vastgesteld, een boodschappenplan evenmin. Het resultaat laat zich raden: ik kom altijd wel met meer thuis dan ik van plan was, en moet het lekkerste dan natuurlijk per direct even 'voorproeven' (lees: direct tot de laatste kruimel of druppel soldaat maken).

Dat gaan we anders doen. Morgen krijg ik mijn eerste salaris van 2014, en dan weet ik wat het nieuwe netto bedrag is dat ik maandelijks te besteden heb. Dan ga ik bepalen wat mijn wekelijkse boodschappenbudget wordt. Ook wil ik vaste boodschappendagen gaan instellen, en wat meer gaan plannen wat ik elke avond wil gaan eten. Ik denk er over om wekelijks online boodschappen te bestellen bij Odin (donderdags af te halen bij een groenteboer in de buurt), en dat aan te vullen met één ander boodschappenmoment per week.

Om warm te lopen onderdrukte ik deze week mijn impuls om na werktijd de supermarkt in te duiken, en probeerde ik het te redden met de dingen die ik nog in huis had. Morgen na het zwemmen houd ik dan stil bij de kleine biologische winkel op mijn route voor een aantal dagen aan boodschappen. Voor zojuist moest ik dus mijn best doen een verantwoorde restjeslunch te improviseren. Bleek ik nou net de ingredienten in huis te hebben voor een goddelijke veganistische, suikervrije en rauwe chocolademousse! Het recept ervoor zag ik gisteren op facebook voorbijkomen:


Ik hielde me niet helemaal aan het recept. Omdat ik niet alles in huis had, maar ook omdat gehoorzaam recepten volgen niet in mijn aard zit. Ik mikte twee avocado's en een paar scheppen rauwe cacao in de Nutribullet-blender. In plaats van vloeibaar zoet nam ik twee scheppen palmsuiker. De kokosolie liet ik niet eerst smelten maar gooide ik er als een brok bij. Teveel gedoe. In plaats van frambozen gebruikte ik een banaan en een het sap van één sinaasappel. Een klein beetje water erbij omdat mijn blender anders protesteert. Tenslotte voegde ik nog een paar korrels Keltisch zeezout toe en een schep lucumapoeder, omdat ik die tovermiddeltjes nu eenmaal in huis heb.

Een uur in de koelkast, zei het recept. Wie heeft die tantaluskwelling nou weer bedacht? Meteen aanvallen natuurlijk! Garneren deed ik met kokosrasp.


6 opmerkingen:

  1. Heerlijk hè? Ik eet zoiets graag maar dan liever in 'ijs'versie, met bevroren fruit dus....
    Oh fijn dat je een winkel in de buurt hebt waar je Odin-bestelling kan laten bezorgen, ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wauw, dat ziet er heerlijk uit! Daar zou ik ook niet het geduld voor op kunnenbrengen om nog een uur te wachten ;-) Ik probeer ook altijd het aantal boodschappen-momenten te beperken, en als ik iets niet in huis heb het te vervangen door iets anders. Dat lukt meestal, soms pakt het wat minder goed uit, maar zo lang we nog blijven leven.......... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed bezig!
    Ik heb ooit ook eens die chocolade mousse gemaakt van avocado's, ik vond het toen niet zo lekker, was een iets ander recept. Maar inmiddels ben ik weer meer gewend aan minder suiker en rauwe chocolade dus tijd voor een nieuwe poging? Misschien komt het ook omdat ik nooit zo van chocolademousse heb gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb zelf ook een boodschappen budget per week en ik stel wekelijks een eetplan op. Dit doe ik aan de hand van mijn agenda voor de komende week. Ik heb een groot A4 schrift en daarin schrijf ik mijn weekplan. Het leuke is dat als je een keer geen inspiratie hebt je terug kan bladeren naar andere weken en kijken wat je toen at. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met een eetplan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb geen boodschappenbudget maar ik maak wel altijd een weekplanning voor het avondeten. Vrijdagmiddag heb ik vrij en meestal doe ik dan boodschappen voor een hele week. Enkel vlees ofzo wordt wel eens tussendoor gehaald. Mijn weekplan loopt van zaterdag tot donderdag. Vrijdag zijn normaal restjes. Als er geen restjes zijn bedenk ik gewoon nog een maaltijd. Als ik het laatste pak van iets openmaak (geraspte kokos, koffie, havermout,..) schrijf ik dat ineens bij op mijn lijstje. En dan koop ik het wanneer ik in de juiste winkel ben en voorkom ik dat het opeens op is en ik een duurdere of slechtere variant moet kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben DOL op chocolademousse en de laatste tijd eten we nogal eens een avocado, ik heb op een beurs pasgeleden een fles agavesiroop gekocht EN ik heb nog een paar frambozen in de diepvries. Dat roept om het uitproberen van dit choco-recept!!

    BeantwoordenVerwijderen