zaterdag 1 februari 2014

Minimumlijer

"Misschien moet ik ook maar een minimummaand gaan doen, en lekker goedkoop eten..." mijmer ik terwijl de manlief naast me op de bank zit. "Misschien moet je voor de verandering eens een keer normáál gaan eten?" is zijn droge reactie.

Na drie jaar samen met mij weet hij inmiddels hoe wispelturig het leven met een Dikke Dame zonder Discipline is. "Ik wil geen suiker meer eten," meld ik de ene dag, "Alleen volkoren," "Nee, helemaal geen brood en tarweproducten meer," "Ik drink geen koffie meer," "Aaah mag ik alsjeblieft een koffie?" "Doe mij ook eens zo'n koekje?" "Ik ga sapvasten, kook jij voorlopig je eigen potje maar," "Ik wil alleen nog maar biologisch en suikervrij, zullen we afspreken dat ik voortaan elke avond kook en dat jij dan wat aan de boodschappen meebetaalt?"

Bij elke nieuwe vlaag denkt hij: "Het zal z'n tijd wel duren." Ik kan het hem niet eens kwalijk nemen. Maar echt, die minimummaand. Misschien is die wel noodzakelijk... 

Salarisgedoe

Ik betrapte mezelf erop dat ik gisternacht in bed lag te malen over geld. Terwijl ik me had voorgenomen nooit meer te gaan malen over geld. Want zo'n knoop in de maag en kortsluiting in de hersenen maken de mens niet bepaald gelukkig.

Na aftrek van mijn vaste lasten blijft er maandelijks 225 euro over om van te leven. Althans, dat is waar ik op reken. Boodschappen, OV, verzorgingsproducten, extraatjes. Geen vetpot, maar met een beetje creativiteit wel te doen. Vooral als ik af en toe ergens wat extra inkomsten vandaan scharrel. Nu blijkt mijn baas vergeten te zijn om de in 2013 ingevoerde contractuitbreiding door te trekken naar 2014. Terwijl ze maanden geleden al had beloofd dat te zullen gaan doen, en ik haar er nog een paar keer aan herinnerd heb. Geheel onvoorbereid kreeg ik in januari opeens zo'n 100 euro minder uitbetaald. En 100 euro op 225 euro is nogal wat. Ik trok meteen aan allerlei bellen, en kreeg mailtjes vol bureaucratisch geneuzel terug van de baas, van haar secretaresse en de salarisadministratie:
"Helaas wat minder goed nieuws voor je. Ik heb HRM gebeld en ze hebben geen mutatie kunnen vinden. Bovendien moet [de baas] nu eerst via een vacatureweging een aanvraag doen voor meer uren en pas als dat akkoord bevonden is mag ze de mutatie doen, dus het is nog niet zeker of het allemaal door gaat."
Wat een walgelijk plaatje

Mini-minumummaand

Een noodgedwongen pas-op-de-plaats dus. Het idee van een minimummaand, waarin jij voor jezelf ondervindt met hoe weinig geld jij uit kan komen, stamt van Marieke Henselmans. Ze schreef erover in het boek 'Sta financieel sterk', dat ik in januari las (zie mijn boekenlijst). Firma Fluitekruid kondigde op haar blog aan dat ze de uitdaging aan zou gaan, en inmiddels haakte de ene na de andere blogger aan.

Ik wil het niet een maand gaan doen, maar drie weken. Van nu tot aan mijn volgende salarisuitbetaling op 21 februari ga ik proberen te leven van 100 euro in totaal. De tandarts niet meegerekend. Een soort mini-minumummaand. Ik wil geen goedkoop, niet-duurzaam geproduceerd crisisvoedsel gaan kopen, maar teren op mijn voorraden (en eindelijk eens die potten linzen, smakeloze sojabrokken en eeuwigkokende rijst gaan opmaken) en dat aanvullen met vers biospul.

Nu op naar de boerenmarkt, want een pak koffie en pot aardappelsambal kan er wel van af, toch?

8 opmerkingen:

  1. Succes dan maar!
    Moest wel ff lachen om de reactie van je man op jouw veranderingen....lijkt net op mijn man die reageert ook zo, ik ben namelijk ook zo veranderlijk in veel dingen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig moest hij wel heel hard lachen toen ik hem het stukje voorlas

      Verwijderen
    2. Dat scheelt dan alweer ;-)
      Maar wel balen trouwens dat je nu niet zeker weet of je meer uren gaat maken.

      Verwijderen
    3. Ja dat is erg vervelend. Ik heb ze in januari wel gemaakt, en ga daar komende week nog maar even mee door, maar ik weet dus nog niet zeker of ik dat uitbetaald ga krijgen.

      Verwijderen
  2. Wat vervelend voor je dat je geen zekerheid hebt over je inkomen. Een minimum maand is wel leuk, maar als het gedwongen is dan is dat toch minder.
    Je schrijft dat je niet afvalt ondanks je gezonde eten. Maar gezond is niet per definitie slank. Ik hoop dat je voor een zacht prijsje wat gezonde slanke produkten op de boerenmarkt op de kop hebt weten te tikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag trouwens op voedzo een gratis cursus suikervrij eten. Het zag er wel leuk uit, maar of je daar nu een cursus voor moet volgen? Afijn. De cursus begint 1 maart dus misschien is het iets voor als je klaar bent met je mini minima maand.
    http://ikeetsuikervrij.nl/leven-zonder-suiker/de-ik-eet-suikervrij-cursus/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, ik heb hem in januari gedaan. Dwz: ik ontving alle mailtjes maar heb niet alles gelezen, want eigenlijk weet ik het allemaal al wel. Ik ben wel lid van de facebookgroep die erbij hoort, daar haal ik wel regelmatig inspiratie uit.

      Verwijderen
  4. Balen van dat geld, zeg. Niet netjes dat ze je zo behandelen. Maar creatief van jou dat je nu van een nood een deugd maakt. Ben heel benieuwd hoe het je zal vergaan, vooral omdat je alleen duurzame boodschappen wilt gaan doen. Mij lukte dat maar ten dele, dus als het jou lukt kijk ik graag de kunst van je af...

    Moest net als Marga heel erg lachen om de reactie van je vriend. Soms ben ik ook een beetje uitdagingen-moe, en ik neem me steeds voor om er nou eens een rustig challenge-loos jaar van te maken. Maar toen las ik dat boek van Marieke Henselmans, en ging ik weer voor de bijl...

    BeantwoordenVerwijderen